torsdag den 25. juli 2013

Basilikum Pesto

For mange år siden (måske 10-12 år!) var pesto (god pesto) ikke til at opdrive i DK. Så min faster, som rejste meget til Frankrig, lærte mig at lave den selv. Det har jeg så gjort lige siden og bryder mig kun om ganske få, købe pestoer i dag, selv der er kommet rigtig mange gode varianter rundt omkring. Det er lidt bekosteligt at lave dem selv, men smagen er ca. 100 gange bedre <3
Jeg spiser altid pesto om sommeren og laver en ny portion ca. hver anden uge. Man kunne jo med fordel, bruge en kedelig grå regnvejrsdag, på at fylde depoterne op!

Min opskrift:

3-4 store bøtter basilikum
½ pose pinjekerner
1 håndfuld mandler
1 halv friskrevet parmasan ost
Saft fra en citron
Salt & Peber
2-3 fed presset hvidløg
1-2 dl. oliven olie (alt efter hvor tyk den skal være)

Jeg blender det hele med min stavblender og kom evt. mandler i til sidst, så de bliver lidt grovblendet, det synes jeg personligt er lækkert, når det er lidt crunchy!

Spis & Nyd det <3





2 kommentarer:

  1. Mums... pesto er godt ;-D

    Jeg plejer at riste pinje kernerne eller mandlerne, før jeg blender.

    Du kan også bruge solsikkekerner, knap så dyrt og smart, hvis der skulle være nødde allergikere

    SvarSlet
  2. Ej hvor sjovt. Jeg har lige idag tænkt på at lave min store potte basilikum til pesto, men manglede en god opskrift. Tror jeg vil prøve din :)

    Mvh Mette

    SvarSlet